Hoppa till innehållet Hoppa till sidfoten

10 frågor till vår grundare och VD Mikke Selander

Vem är Mikke Selander som startat ZAZY Marketing och varför startade han marknadsföringsbyrån efter 7 år som framgångsrik VD för techbolaget Ancon? I denna intervju berättar Mikke allt om bakgrunden, drivkraften och framtidsvisionen. Håll tillgodo!

Vilka erfarenheter från din tid som VD för Ancon tror du var mest värdefulla när du startade ZAZY Marketing?

– Jag tyckte det var otroligt svårt att köpa marknadsföringstjänster. Ofta förstod inte motparten mig, dom förstod inte hur det var att vara en kämpande entreprenör utan de kom ofta från skolbänken. Resultatet var ofta att jag betalade för tjänster utan att veta vad jag fick. I all respekt, massa lull-lull. 

Efter att ha lett ett techbolag i nästan sju år, vad inspirerade dig till att rikta in dig på marknadsföring och starta ZAZY Marketing?

– Att öka försäljningen är ofta ett stort problem för många företagare. Som alla goda entreprenörer så löser jag ett problem, därför startade jag ZAZY Marketing. Mitt mål är att hjälpa stressade entreprenörer att köpa marknadsföringstjänster snabbt och enkelt – där vi på ZAZY tar hand om leveranser och sköter det löpande arbetet, alltid med fokus på ett positivt resultat för kunden (fler kunder…)

Vad är den övergripande visionen för ZAZY Marketing? Hur ser Mikke Selander byrån utvecklas under de kommande 5 åren?

– Vi har som mål att på lång sikt bli Skandinaviens största marknadsföringsbyrå sett till omsättning och Skandinaviens bästa sett till omdömen från kunder, men det är en väldigt långsiktig plan som får ta den tid det tar. ZAZY is for life. Om fem år är målet att vi ska omsätta runt 50 MKR och ha en fin bas att växa från, med cirka 50 anställda.

Varför valde du att inrikta dig på små och mellanstora företag med ZAZY Marketing? Ser du några särskilda utmaningar eller möjligheter med den målgruppen?

– Om jag bara var ute efter pengar så hade det varit lättare att nå rejäl lönsamhet genom att hjälpa större bolag med större budget. Men, jag älskar småföretagaren och det är här jag kan se att vi kan bidra mest genom att leverera enkel paketering av marknadsföringstjänster och ännu enklare projektledning, där vi tar hand om allt så kunden kan fokusera på sitt bolag.

Vilka är de största utmaningarna du stött på under ditt första år med ZAZY Marketing, och hur har du hanterat dem?

– Det har varit ett sökande att hitta rätt paketering och rätt målgrupp. Men nu har vi landat till 100% och vi vet exakt vad vi gör, till vem och varför.

Vilka trender ser du just nu inom digital marknadsföring och hur positionerar ZAZY Marketing sig för att utnyttja dem?

– Jag grundande bolaget med tanken att göra tråkiga B2B-bolag mer personliga, ofta med video som medie. Detta fortsätter vi starkt med och vi hjälper våra kunder att bli personliga i sin kommunikation, vilket gör deras tjänster mer lättköpta och deras kunder mer lojala. Människor köper av människor, men företagare ramlar lätt in i “corporate” fällan.

Kan du ge exempel på några framgångshistorier där ZAZY Marketing har hjälpt kunder att uppnå sina mål?

– Jag tänker snabbt på CJ Elkontakt som är en lokal hantverkare som vi hjälpt ranka på Google med deras nya hemsida, där har Christian sagt att dom får in 2-3 intresseförfrågningar via formuläret på hemsidan varje dag. Tricket var att göra konverteringen på hemsidan väldigt enkel, och ranka högt på Google såklart.

Hur har din tidigare erfarenhet av att bygga upp Ancon influerat hur du bygger team och företagskultur på ZAZY Marketing?

– Min stora framgång på Ancon kom främst från att jag rekryterade hungriga människor från gatan, gav dom chansen, förtroende, pepp och coachning. I takt med att dessa människor växte så växte bolaget. Exakt samma sak gör jag nu med ZAZY Marketing.

Vad är ditt bästa råd till unga entreprenörer som överväger att starta sin egen verksamhet inom marknadsföring eller tech-sektorn?

– Enkelt… Gör det. Livet är kort och om du är en entreprenör så är du en entreprenör, då finns det inget annat som kommer göra dig lycklig än att få driva ditt alldeles egna bolag.

Efter all framgång med Ancon och nu ZAZY Marketing, hur ser du till att du ständigt utvecklas både som företagsledare och som individ?

– Det går inte en vecka utan att jag fortbildar mig genom böcker, coachning m.m. samt att jag konstant driver framåt och lär mig av mina misstag. Eftersom jag vågar ta beslut och genomföra grejer så skapar jag många framgångar, men också många lärdomar.

Vi tackar Mikke Selander för denna intervju och hoppas att andra inspireras att söka sin dröm i entreprenörskapet och att ZAZY Marketing fortsätter växa enligt plan, och får förmånen att hjälpa många företagare i Sverige. 

Kontaktuppgifter till Mikke Selander:
E-post: mikke@zazy.se
Telefon: 0705588749